Σ. Βαρδάκης: «Να σταματήσει η Κυβέρνηση Μητσοτάκη να εγκληματεί μέσω της αδιαφορίας της στο θέμα της προστασίας της πρώτης κατοικίας και να κάνει δεκτή την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για στήριξη δεκάδων χιλιάδων νοικοκυριών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων»

Σ. Βαρδάκης: «Να σταματήσει η Κυβέρνηση Μητσοτάκη να εγκληματεί μέσω της αδιαφορίας της στο θέμα της προστασίας της πρώτης κατοικίας και να κάνει δεκτή την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για στήριξη δεκάδων χιλιάδων νοικοκυριών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων»

Τροπολογία για την βελτίωση των προϋποθέσεων υπαγωγής στο Ν. 4605/19 «Πρόγραμμα επιδότησης αποπληρωμής στεγαστικών και επιχειρηματικών δανείων με υποθήκη σε κύρια κατοικία» των ευάλωτων δανειοληπτών, κατέθεσαν, με πρωτοβουλία του βουλευτή Β. Δυτικής Αττικής Τσίπρα Γιώργου, βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ, μεταξύ αυτών και ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία Ηρακλείου Σωκράτης Βαρδάκης, στο σχέδιο νόμου για τις φορολογικές παρεμβάσεις για την ενίσχυση της αναπτυξιακής διαδικασίας της ελληνικής οικονομίας.

Όπως επισημαίνουν οι βουλευτές της αντιπολίτευσης στην αιτιολογική έκθεση της προταθείσας τροπολογίας, το υψηλό επίπεδο του ιδιωτικού χρέους και των μη εξυπηρετούμενων δανείων, κληροδοτήματα της δεκαετίας της οικονομικής κρίσης, με βαθιές ρίζες στις παθογένειες και στρεβλώσεις του προ-κρίσεως οικονομικού και πολιτικού συστήματος, εξακολουθεί να αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας και της κοινωνίας, καθιστώντας την επίλυση του ζητήματος επιτακτική ανάγκη.

Η προηγούμενη Κυβέρνηση θέσπισε ένα πλαίσιο εξωδικαστικού μηχανισμού (ν. 4605/2019) για την προστασία της κύριας κατοικίας , το οποίο συνδυάστηκε με την εφαρμογή ενός προγράμματος επιδότησης για την αποπληρωμή στεγαστικών και επιχειρηματικών δανείων με υποθήκη ή προσημείωση υποθήκης σε κύρια κατοικία φυσικών προσώπων.

Παράλληλα αντιμετωπίστηκε και ένα μεγάλο κενό του προηγούμενο πλαισίου του ν. 3869/2010 το οποίο δεν κάλυπτε πρόσωπα με πτωχευτική ικανότητα αλλά μόνο φυσικά πρόσωπα χωρίς πτωχευτική ικανότητα με αποτέλεσμα να μην αντιμετωπίζεται συνολικά το πρόβλημα που δημιουργήθηκε κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης.

Η εισαγωγή του ν. 4605/2019 στην έννομη τάξη της χώρας ήρθε να καλύψει το κενό αυτό, καθώς η αναγκαιότητα της προστασίας της κύριας κατοικίας των ευάλωτων δανειοληπτών ήταν επιτακτική ανεξαρτήτου ιδιότητας ή επαγγελματικής ενασχόλησης. Επίσης στο πλαίσιο του ν. 4609/2019 καθορίστηκαν κοινωνικά και εισοδηματικά κριτήρια λαμβάνοντας υπόψιν τα οικονομικά δεδομένα της τότε χρονικής συγκύριας καθώς επίσης και την κατάσταση του τραπεζικού συστήματος της χώρας. Όσον αφορά το πεδίο εφαρμογής και τις προϋποθέσεις επιλεξιμότητας που τέθηκαν στο ν. 4605/2019 είναι γεγονός ότι ήταν ένα προϊόν συμβιβασμού μεταξύ των Ελληνικών Αρχών με τους Θεσμούς στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας και κατανόησης με τους εκπροσώπους των ελληνικών τραπεζών.

Σήμερα και ενώ η πανδημία του κορονοϊού δεν έχει πλήρως αντιμετωπιστεί με την ελληνική οικονομία να εισέρχεται σε μια περίοδο βαθιάς ύφεσης που θα φέρει χιλιάδες επιχειρήσεις και νοικοκυριά στα πρόθυρα “ασφυξίας”, είναι απαραίτητο να υπάρξει ένα διευρυμένο πλαίσιο για την προστασία της κύριας κατοικίας το οποίο θα εκτείνεται χρονικά μέχρι το τέλος του 2020 ενώ θα περιλαμβάνει αυξημένη κρατική επιδότηση για τους δανειολήπτες εκείνους που ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.

Αναλυτικότερα με την προτεινόμενη τροπολογία διευρύνεται το πλαίσιο του νόμου ενώ προσδιορίζεται ρητά η αυτοματοποιημένη διαδικασία υπολογισμού των δόσεων της ρύθμισης, τα σημεία που αλλάζουν είναι τα εξής:

  • Η αξία της προστατευόμενης κατοικίας δεν υπερβαίνει τα 250.000 € για τα φυσικά πρόσωπα, ενώ στις περιπτώσεις των επιχειρηματικών δανείων αυξάνεται από 175.000€ σε 200.000€
  • Το εισόδημα των επιλέξιμων οφειλετών συνδέεται με τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης προσαυξημένες κατά 70%, δηλαδή 13.906 € έως 40.800 € (από 12.500– 36.000 € που ίσχυε)
  • Το επιλέξιμο ύψος του υπολοίπου οφειλών για τα επιχειρηματικά δάνεια φθάνει πλέον τις 200.000€(από 120.000 € που ίσχυε )
  • Καλύπτονται δάνεια που κοκκίνισαν έως 9/6/20 (από 31/12/2018 που ίσχυε).Η ημερομηνία (9/6/2020) προτείνεται διότι στη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης του κορωνοϊού δημιουργήθηκαν νέα κόκκινα δάνεια
  • Η πρόταση ρύθμισης θα παράγεται αυτόματα από την πλατφόρμα ως διαφορά μεταξύ του εισοδήματος του οφειλέτη και των Εύλογων Δαπανών διαβίωσης
  • Οι δόσεις δεν θα ξεπερνούν τη διαφορά του εισοδήματος του οφειλέτη και Εύλογων Δαπανών Διαβίωσης και οι επιμηκύνσεις φθάνουν και έως τα 35 έτη
  • Δεν θα καταβάλλεται σε δόσεις το 120% της αξίας του ακινήτου του οφειλέτη, αλλά το 100%., με αποτέλεσμα να υπάρξουν μεγαλύτερες διαγραφές χρεών
  • Η αυτοματοποιημένη πρόταση επιβάλλεται στους πιστωτές και αν αυτοί την αρνηθούν (μόνο λόγω δολιότητας) τότε η ατμοποιημένη πρόταση κατατίθεται σε αυτοματοποιημένη αίτηση (χωρίς έξοδα) στον 3869/10. Μέχρι την τελεσίδικη απόφαση του 3869/10 αναστέλλονται τα καταδιωκτικά μέτρα εναντίον του οφειλέτη
  • Η συνεισφορά του Δημοσίου αυξάνεται σημαντικά για τα μικρά εισοδήματα ούτως ώστε να μην είναι απαγορευτική η αίτηση από τα χαμηλά εισοδήματα: ως 95% για ετήσιο εισόδημα ως 8χιλ (ή έως 100% με βάση τον πίνακα Ι που αποτελεί παράρτημα της τροπολογίας). Στο τέλος κάθε έτους ελέγχονται μεταβολές στο εισόδημα και επαναπροσαρμόζεται η συνεισφορά του Δημοσίου βάσει του πίνακα Ι του στο Παραρτήματος. Πλέον οι οφειλέτες θα καταβάλλουν όσα μπορούν να αποπληρώσουν και οι Εύλογες Δαπάνες Διαβίωσης προστατεύονται
  • Καταργείται η δυνατότητα των πιστωτών να αρνηθούν ή να παραλείπουν να υποβάλλουν πρόταση ή εν γένει να αδιαφορούν
  • Δεν θα συνυπογράφουν την αίτηση σύζυγος, εξαρτώμενα μέλη και εγγυητές (όπως ίσχυε). Ίσχυε ότι σύζυγος και εξαρτώμενα μέλη είναι συν υπόχρεοι. Συν υπόχρεοι θα είναι τυχόν κληρονόμοι. Υπάρχει ειδική μέριμνα υπέρ των εγγυητών για δάνεια πρωτοοφειλετών που ρυθμίζονται με την παρούσα τροπολογία: δεν επιβαρύνονται στο όλο αλλά κατά το μέρος που δεν εξοφλεί ο αιτών για τον οποίο έχουν εγγυηθεί , δεν είναι συν υπόχρεοι την ίδια χρονική στιγμή που ρυθμίζει δάνειο ο οφειλέτης
  • Θα λαμβάνεται υπόψη μόνο το εισόδημα του αιτούντος (και όχι των προστατευόμενων μελών όπως ισχύει)
  • Θα έχουν δικαίωμα στην υποβολή αιτήσεων όσοι δεν έχουν τελεσίδικη απόφαση (αντί της οριστικής που προϋπήρχε)
  • Η ρύθμιση του Δανείου κληρονομείται ως προς τη διάρκεια και τη συνεισφορά του Δημοσίου. Οι νέες δόσεις που θα προσδιοριστούν θα έχουν ως βάση τα εισοδήματα του κληρονόμου με σεβασμό στην αρχή προσδιορισμού των δόσεων βάσει της διαφοράς οικογενειακού εισοδήματος από τις Εύλογες δαπάνες διαβίωσης
Authored by: sokratis