Σωκράτης Βαρδάκης: «Παιδεία ώρα μηδέν. Η επίθεση του νεοφιλελευθερισμού στα δημόσια αγαθά είναι ανηλεής, με θύμα την δημόσια και δωρεάν παιδεία»

Σωκράτης Βαρδάκης: «Παιδεία ώρα μηδέν. Η επίθεση του νεοφιλελευθερισμού στα δημόσια αγαθά είναι ανηλεής, με θύμα την δημόσια και δωρεάν παιδεία»

«Παιδεία ώρα μηδέν. Η επίθεση του νεοφιλελευθερισμού στα δημόσια αγαθά είναι ανηλεής, με θύμα την δημόσια και δωρεάν παιδεία». Αυτό υπογράμμισε μεταξύ άλλωνο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Ν. Ηρακλείου, Σωκράτης Βαρδάκης στην τοποθέτησή του για το νομοσχέδιο για την παιδεία.

Ο κ. Βαρδάκης τόνισε ότι:

Το δημόσιο και δωρεάν αγαθό της παιδείας, για το οποίο, τα προηγούμενα χρόνια έγινε προσπάθεια προάσπισης, με θεαματικά αποτελέσματα, σήμερα πλήττεται, δεχόμενο επίθεση από τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές της Ν.Δ.

Αυτή τη στιγμή απειλείται και απαξιώνεται η εκπαίδευση, με την κατάθεση του νέου νομοσχεδίου από το Υπουργείο Παιδείας, το οποίο καταστρατηγεί επί της ουσίας το άρθρο 16 του Συντάγματος.

Η δημόσια και δωρεάν παιδεία ως κοινωνικό αγαθό θεωρείται πολύτιμο εφόδιο για τη συνολική καλυτέρευση της ζωής του καθενός και την οικονομική και κοινωνική του ανέλιξη. Η παροχή της δημόσιας εκπαίδευσης είναι μια ανταποδοτική πράξη, προς τους φορολογούμενους πολίτες και μια πράξη άμβλυνσης των ταξικών διαφορών.  Αναγνωρίζοντας το αυτό, ως Κυβέρνηση, προσπαθήσαμε να αμβλύνουμε την ταξικότητα, ακολουθώντας πολιτικές με σκοπό την πρόσβαση όλων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ενισχύσαμε το ρόλο των ΕΠΑΛ και θεσπίσαμε τα διετή πανεπιστημιακά προγράμματα σπουδών για τους αποφοίτους τους, μελετήσαμε ένα σύστημα πρόσβασης, χωρίς εξετάσεις  σε «πράσινες» σχολές, δημιουργήσαμε νέα τμήματα στα πανεπιστήμια.

Όλα αυτά όμως καταργούνται!  Και μαζί μειώνεται και η χρηματοδότηση των ΑΕΙ.

Σε συνέχεια του πρώτου δείγματος γραφής που έσπευσε να δώσει το Υπουργείο Παιδείας τις πρώτες κιόλας ημέρες που ανέλαβε η ΝΔ τη διακυβέρνηση της χώρας, με την κατάργηση του νόμου που ίδρυε την Νομική της Πάτρας και την κατάργηση των διετών προγραμμάτων σπουδών για αποφοίτους των ΕΠΑΛ, γεγονός που στρέφεται ενάντια στην δυνατότητα της ελεύθερης πρόσβασης των μαθητών στην δωρεάν μεταλυκειακή μόρφωση, την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και εν γένει ενάντια στη δημόσια Παιδεία, η κυβέρνηση έφερε ένα νομοσχέδιο, το οποίο υποβαθμίζει επιπλέον την δημόσια και δωρεάν παιδεία, αποκλείοντας όλο και περισσότερους από την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Η ηγεσία του Υπουργείου δεν διστάζει, με το άρθρο 33 του νομοσχεδίου, να προβεί στη ραγδαία συρρίκνωση της δημόσιας πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, με την αναστολή λειτουργίας τριάντα επτά (37) νέων Τμημάτων, μεταξύ των οποίων και 6 τμημάτων του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου (ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ.) στην Κρήτη.

Ακόμα, η επιδίωξη της ΝΔ να εξομοιώσει τα πτυχία ΑΕΙ με αυτά των ιδιωτικών κολλεγίων με το άρθρο 50, εγείρει πολλά ερωτήματα, όπως για παράδειγμα ποια η σκοπιμότητα της Κυβέρνησης να ευνοούνται τα ιδιωτικά συμφέροντα που δραστηριοποιούνται στην εκπαίδευση και να κινούνται ανταγωνιστικά ως προς στο δημόσιο πανεπιστήμιο και τους αποφοίτους του. 

Το θέμα που προέκυψε με την επικείμενη πρόσληψη των εκπαιδευτικών, η οποία προφανώς είναι υπό αμφισβήτηση, αφού όλα δείχνουν πως πρόκειται για κατάρτιση νέων πινάκων και όχι της τήρησης του 1:1 που πετύχαμε ως κυβέρνηση, ως κανόνα προσλήψεων, δεν αφορά μόνο τους εκπαιδευτικούς, καθώς όλες οι επαγγελματικές ομάδες βάλλονται από το άρθρο 50. Είναι ξεκάθαρο ότι πρόκειται για την ουσιαστική κατάργηση του άρθρου 16 του Συντάγματος.

Το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας φανερώνει ξεκάθαρα την αντι-εκπαιδευτική και αντι-αναπτυξιακή πολιτική της ΝΔ, αλλά και την επιδίωξη της Κυβέρνησης να ακυρώσει γενικά τις πολιτικές ενίσχυσης της δημόσιας εκπαίδευσης που είχαν δρομολογηθεί από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, και ιδιαιτέρως να ανατρέψει ολόκληρο τον σχεδιασμό στην ανώτατη εκπαίδευση που αφορά στην Περιφέρεια της Κρήτης.

Authored by: Katerina