Απροστάτευτοι οι οφειλέτες μπροστά στον νέο πτωχευτικό

Απροστάτευτοι οι οφειλέτες μπροστά στον νέο πτωχευτικό

Την 1η Ιουνίου 2021, μπήκε σε εφαρμογή ο νέος πτωχευτικός κώδικας και η δυνατότητα πλειστηριασμού της α’ κατοικίας. Πρώτη φορά, με την ευγενική χορηγία της Κυβέρνησης Μητσοτάκη, πτωχεύουν και οι ιδιώτες!
Ο νέος κώδικας, που αφορά στην ρύθμιση μη εξυπηρετούμενων χρεών ιδιωτών και εταιρειών, γίνεται για το σύνολο των οφειλών προς Δημόσιο, τράπεζες και εταιρείες διαχείρισης δανείων.

Η πρώτη κατοικία παύει να προστατεύεται και ενδεικτικό αυτού είναι το εξής: αμέσως μετά την κατάθεση αίτησης πτώχευσης και έως την δίκη, ο πιστωτής έχει τη δυνατότητα με ασφαλιστικά μέτρα, να ζητήσει το «πάγωμα», άρα και την αδυναμία μεταβίβασης – πώλησης της περιουσίας του οφειλέτη, κάτι που αν γίνει δεκτό, συνεπάγεται την άρση κάθε προστασίας της α’ κατοικίας, όπως προβλέπεται στην παρ. 4 του άρθρου 86 του νέου κώδικα.

Ο νέος πτωχευτικός κώδικας αφήνει συνταγματικά απροστάτευτους τους δανειολήπτες, αποκλείει τους περισσότερους από το πρόγραμμα «Γέφυρα», καθώς οι όροι ένταξης είναι πολύ συγκεκριμένοι, με αποτέλεσμα να αφορούν πολύ λίγους και τέλος δίνει την δυνατότητα σε ανεξέλεγκτους πιστωτές να εκβιάζουν τους δανειολήπτες. Το πρόγραμμα αφορά μόνο όσους έχουν πληγεί οικονομικά από την πανδημία, και έχουν κάνει χρήση των μέτρων στήριξης. Είναι μία άγρια, και με τις ευλογίες του κράτους, επίθεση του κεφαλαίου προς τις μεσαίες και χαμηλές οικονομικά τάξεις. Χωρίς ίχνος κοινωνικής ευαισθησίας.

Όμορφα λόγια, όπως ‘’δεύτερη ευκαιρία, γέφυρα κλπ.’’, δεν αλλάζουν την ζοφερή πραγματικότητα για τους οφειλέτες κόκκινων δανείων. Αντίθετα, η προστασία της κύριας κατοικίας που προβλεπόταν από τον νόμο Κατσέλη, δεν υφίσταται πλέον.

Ακόμα και ο ορισμός του Συνδίκου για τη διαμεσολάβηση γίνεται από τον πιστωτή: Στο άρθρο 64 του Νέου Πτωχευτικού Κώδικα, το οποίο αφορά στον διορισμό του Συνδίκου, δηλαδή του «διαχειριστή αφερεγγυότητας», αυτός διορίζεται, προτείνεται και επιλέγεται από τον πιστωτή και αυτού τα συμφέροντα θα προασπίσει αυτονόητα, εξαϋλώνοντας έτσι οποιοδήποτε δικαίωμα προάσπισης του οφειλέτη. Άλλωστε, αυτό επισφραγίζεται και από την πρόβλεψη bonus επιτυχίας για τον Σύνδικο στην περίπτωση συμφωνίας. Κάθε έννοια δικαίου υπονομεύεται και καθίσταται αδιαφανής η διαδικασία.

Η δυνατότητα επανάκτησης της κατοικίας, είναι ένα όνειρο θερινής νυκτός, καθώς στο ποσό που θα κληθεί να πληρώσει ο δανειολήπτης 12 έτη μετά, δεν συνυπολογίζεται ούτε το ποσό που είχε καταβληθεί το διάστημα που το στεγαστικό δάνειο εξυπηρετούνταν κανονικά, ούτε και το ποσό των ενοικίων, που θα καταβληθεί τα 12 έτη του προγράμματος.

Είναι ο τρόπος να νίψει τας χείρας του, το επιτελικό κράτος των αρίστων, που έχει ήδη συνθλίψει την κοινωνία και τώρα της επιφέρει το τελικό χτύπημα.

Πέραν όμως των οικονομικών επιπτώσεων, η Κυβέρνηση Μητσοτάκη προκαλεί ένα γερό πλήγμα σε αυτό που η ελληνική κοινωνία και κουλτούρα, θεωρούν προϋπόθεση της ασφάλειας, της προόδου και της ευημερίας τους. Την απόκτηση ιδιόκτητου σπιτιού, που θα στεγάζει αυτή την μικρή κοινωνική δομή, το κύτταρο της ελληνικής κοινωνίας, την οικογένεια. Η πτώχευση ιδιωτών και η απώλεια ακόμα και της πρώτης κατοικίας θα επιφέρει δραματικές αλλαγές στον τρόπο, που η ελληνική οικογένεια ανταπεξέρχεται στην πραγματικότητα, αλλά και στην στήριξη που μπορεί να παρέχει στα μέλη της.

Σε ότι αφορά μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, που κινδυνεύουν με πτώχευση, να υπενθυμίσουμε ότι η κρατική ενίσχυση αλλά και τα Ευρωπαϊκά Προγράμματα δεν αρκούν. Το χρηματοδοτικό κενό που δημιουργήθηκε, οφείλεται στην άρνηση των τραπεζών είτε να προχωρήσουν σε αντίστοιχο κούρεμα οφειλών για τους δανειολήπτες, είτε σε χρηματοδότηση επιχειρήσεων, καθώς το ποσοστό αιτήσεων για επιχειρηματικά δάνεια που απορρίπτονται αγγίζει το 23%, όταν στην Ευρώπη φτάνει μόλις το 8%.

Οι συστημικές τράπεζες ανακεφαλαιοποιήθηκαν με λεφτά του ελληνικού λαού (40 δις) και έγινε κούρεμα των οφειλών τους, χωρίς κάποιες ρήτρες χρηματοδότησης της πραγματικής οικονομίας. Από τις 800.000 επιχειρήσεις, μικρές μεσαίες και μεγάλες που υπάρχουν στην ελληνική επικράτεια, μόλις οι 30,000 από αυτές θεωρούνται αξιόχρεες από το ελληνικό τραπεζικό σύστημα και μπορούν να δανειοδοτηθούν, αποκλείοντας από την τραπεζική χρηματοδότηση όλες τις υπόλοιπες, πολλές από τις οποίες κινδυνεύουν με πτώχευση. Όμοια κατάσταση και για τους ιδιώτες δανειολήπτες, αφού οι τράπεζες δεν προχώρησαν σε κούρεμα οφειλών, αντίστοιχο με το κούρεμα των χρεών των τραπεζών.
Με τον ίδιο τρόπο η κυβέρνηση πρόκειται να διαχειριστεί το Ταμείο Ανάκαμψης, όταν τα 12,8 δις δανεισμού από το Ταμείο, θα περάσουν μέσα από τις συστημικές τράπεζες, επιβεβαιώνοντας ότι η νεοφιλελεύθερη δεξιά στηρίζει το κεφάλαιο αλλά όχι την κοινωνία.

Ο νέος πτωχευτικός κώδικας εφαρμόζεται σε μία χρονική στιγμή, που η οικονομική κατάσταση των οφειλετών, ιδιωτών και επιχειρήσεων, λόγω των πραγματικών συνθηκών είναι πολύ κακή και τίθεται ζήτημα αδυναμίας των προσώπων αυτών εξυπηρέτησης των χρεών τους. Τα επίσημα στοιχεία για την πορεία της οικονομίας, αλλά και την κατάσταση στην αγορά εργασίας είναι απογοητευτικά και αυτό που η κυβέρνηση ονομάζει “δεύτερη ευκαιρία”, στην πραγματικότητα είναι η τέλεια απογύμνωση των περισσότερων οφειλετών από οποιοδήποτε περιουσιακό τους στοιχείο. Τέλος για όσους η εκποίηση της περιουσίας τους δεν αρκεί για την αποπληρωμή των χρεών τους, η καταβολή του υπολοίπου ποσού πάνω από το ακατάσχετο, συνεχίζεται έως την πλήρη ικανοποίηση των πιστωτών.

Authored by: Katerina